Cechy i zachowania związane z rozwojem mowy w pierwszych etapach rozwoju dziecka
1 miesiąc życia – Noworodek wydaje gardłowe, krótkie dźwięki.
2 miesiąc życia – Wydaje zróżnicowane dźwięki, zaczyna się okres gruchań.
3 miesiąc życia – Dziecko w tym okresie grucha, czyli wokalizuje, wydaje dźwięki artykułowane.
4 miesiąc życia – Dziecko w tym okresie grucha, gdy się do niego przemawia.
5 miesiąc życia – Wydaje okrzyki radości, wymawia samogłoski i spółgłoski
6 miesiąc życia – Dziecko w tym okresie spontanicznie gaworzy, wydaje dźwięki sylabowe. Gaworzy śpiewnie.
7 miesiąc życia – Gaworzy, wydaje dźwięki sylabowe. Powtarza wielokrotnie te same sylaby (np. ba-ba).
8 miesiąc życia – Gaworzy wymawiając szereg różnych sylab.
9 miesiąc życia – Dziecko gaworzy, wymawiając szereg różnych sylab. Wymawia pierwsze słowa dwusylabowe początkowo nie rozumiejąc co mówi.
10 miesiąc życia – Naśladuje proste sylaby i powtarza je na polecenie. Powtarza wielokrotnie usłyszane dźwięki i sylaby. Rozumie kilka prostych zleceń i je wykonuje (np. daj).
11 miesiąc życia – Wymawia ze zrozumieniem pierwsze dwusylabowe słowa. Naśladuje dźwięki.
12 miesiąc życia – Wymawia ze zrozumieniem pierwsze dwa lub trzy słowa z powtarzaną sylabą ( np. ma-ma, ba-ba, ta-ta).
15 miesiąc życia – Zaczyna używać słów dźwiękonaśladowczych ( np. „hau-hau”) Mówi ze zrozumieniem kilka słów dwusylabowych.
18 miesiąc życia– Wypowiada kilkanaście wyrazów w tym wyrazy dźwiękonaśladowcze ( np. tik-tak). Wyraża żądanie gestem lub słowem( np. nie, to). Pokazuje różne części ciała na maskotce.
21 miesiąc życia – Używa około dwudziestu słów, które wymawia „po swojemu”. Składa wypowiedzi z dwóch słów (
Mowa jest sprawnością, dlatego też wymaga doskonalenia i wspomagania.
Rodzicu mów do swojego dziecka! Opowiadaj wierszyki, nazywaj przedmioty, wykorzystuj zabawy słowno – językowe np. „ Sroczka kaszkę warzyła..”, czytaj książeczki.